Info 0

Regler och Villkor vid köp!

Genom att köpa produkter via www.vardvaskan.se godkänner kunden följande villkor:

Gemensamma villkor

Genom att köpa produkter via webbplatsen www.vardvaskan.se godkänner du som kund följande villkor för ditt köp. Vidare medger du att Vårdväskan hanterar dina personuppgifter och att man använder cookies vid kommunikation med din dator.

Beställningar kan endast göras av personer över 18 år och som inte står under förvaltarskap.

Produkter och varusortiment kan variera. Att varor saluhålls på webbplatsen vid en viss given tidpunkt, innebär eller är inte en garanti, för att dessa varor alltid är tillgängliga. Vi förbehåller oss rätten att när som helst sluta sälja en vara eller låta produkter utgå ur sortimentet.

Vi förbehåller oss rätten att ensidigt ändra dessa villkor för köp efter behov och utan att meddela dig på förhand. Den version av villkoren som gäller för din beställning är den version som finns tillgänglig på webbplatsen vid den tidpunkt då du gör din beställning.

Vårdväskan vill att du som kund enkelt ska kunna hantera dina köp och få den bästa möjliga upplevelsen av webbplatsen. För att detta ska fungera tryggt och säkert måste vi säkerställa att webbplatsen och dess programvara inte störs av främmande och obehöriga intrång eller manipulationer på webbplatsen. Du förstår och godkänner att du inte får:

*publicera, överföra, distribuera, ladda upp eller understödja någon kommunikation eller innehåll som kan skada eller ha en negativ effekt på vårt företag, vår verksamhet, våra produkter eller tjänster;

*agera på ett sätt eller använda en enhet som begränsar, hindrar, eller stör någon annan från att använda webbplatsen eller som påverkar webbplatsens säkerhet eller

*använda någon enhet eller försöka använda sökmotor, programvara, verktyg, agent, script eller annan enhet eller mekanism (exempelvis spindlar, crawler, avatarer, intelligenta agenter eller annan liknande programvara) för att navigera eller söka på webbplatsen eller kopiera innehåll från webbplatsen. När det gäller användare som bryter mot denna klausul eller någon annan klausul i dessa villkor förbehåller vi oss rätten att omedelbart neka användaren tillgång till webbplatsen och stänga ner deras konton.

Vid hantering av reklamationer. tillämpar Vårdväskan Konsumentköplagen vid försäljning till konsumenter och övrig försäljning regleras av Köplagen. En produkt kan reklameras vid fabrikationsfel. Du som kund ska undersöka din vara när du får hem den. Är varan skadad när du öppnar paketet ska du reklamera detta direkt. På så sätt undviker vi missförstånd och du får antingen en ny vara eller pengarna tillbaka. Spara alltid följesedeln och kvitto. Om paketet är trasigt vid uthämtning reklameras detta direkt hos posten. Kontakta alltid oss via info@vardvaskan.se innan ni sänder tillbaka en reklamation. Förpacka produkten väl och returnera den i sin originalförpackning som kundretur. Skriv även in reklamationsorsaken på retursedeln. I garantiärenden, reklamationer eller om vi har levererat fel produkt, står vi för kostnaden för returfrakten. Lämna inte varan på eget bevåg för lagning. Ersättningsleveranser är avgiftsfria. Om du vill häva köpet och skicka tillbaka hela ordern, betalar vi tillbaka det belopp som du har betalt. Vårdväskan förbehåller sig rätten att kräva fraktkostnader som de haft gentemot kunden. Ej uthämtade paket som returneras till Vårdväskan faktureras med 100 sek. Du som konsument har tre års reklamationsrätt (vid köp av näringsidkare/företag är den längsta tiden enligt Köplagen och då man kan reklamera två år) och vid eventuell tvist följer vi Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer.

Lägga en order 

En lagd order på www.vardvaskan.se betraktas som en avsiktsförklaring att köpa vald produkt till gällande listpris. Om beställd produkt ej finns i lager, kontaktar Vårdväskan kunden för att informera om planerad leveransdag alt skickar varan separat i efterhand.

Leveranstid

Normal leveranstid på lagerförda varor är 1-3 helgfria dagar. Det innebär att vi skickar varorna från vårt lager inom 1-3 helgfria dagar från godkänd beställning. När en beställd vara inte finns i lager skickar vi beställningen så snart varan kommit in i Vårdväskans lagersaldo. Leveranstiden på namnbrickor och skor är 3-6 arbetsdagar eftersom de tillverkas unikt för dig. Beställningsvaror (som tex Littmanns produkter och arbetskläder) har en leveranstid på 7-10 arbetsdagar.

Avbeställa en order

Kunden har möjlighet att avbeställa ordern fram till dess att orderstatusen inte är förändrad till ”Behandlas” vilket betyder att din order paketeras. 

Byte och ångerrätt

Du har alltid 14 dagars öppet köp efter att du mottagit din vara. Alla varor ska vara i ursprungsskick, i originalkartong och etiketterna ska sitta kvar.

Stödstrumpor och underkläder måste vara oanvända och ha obruten förpackning/plombering. Skor får enbart provas inomhus på ett rent och torrt golv. Observera att du inte får prova skor på arbetsplatsen, i sjukhus- eller vårdmiljö. Är skorna inte i ursprungsskick vid retur, så har vi rätt att göra avdrag på återbetalningen. Namnbrickor tillverkas unikt efter beställningen och går inte att returnera.

Om smuts, sminkfläckar eller dylikt finns på varan kan vi komma att göra skäligt avdrag för detta i vår återbetalning.

När du gör en retur tillkommer returporto. Beroende på vikten på paketet är kostnaden från 29 kr men max 49 kr. Använd den förbetalda etiketten ”Varubrev Retur” och lämna in paketet hos ditt ombud. Kostnaden räknas bort av vår returavdelning när din retur hanteras.

Fyll i retursedeln och lägg den tillsammans med de varor du vill returnera. När vi har fått in din retur bekräftar vi detta genom att skicka ett mail till dig.

Var noga med att betala fakturan i tid eller flytta på förfallodatumet så att du inte får en påminnelse från Klarna. Detta kan göras via www.klarna.com/sv/mina-sidor eller genom att ringa till Klarna på 08 - 120 120 10.

Min retursedel eller fraktsedel är borta, kan jag få en ny?

Absolut! Du kan skriva ut retursedel här och fraktsedel här.

Kan jag returnera min vara och få pengarna tillbaka?

Kan jag byta till en annan produkt?

Absolut! Du har möjlighet att beställa hem din vara och prova i lugn och ro. Skulle du vilja returnera eller byta så har du alltid 14 dagars öppet köp. När du fyller i din retursedel använder du dig av kod 1-9 för att visa oss anledningen till din retur. Vill du inte byta varan mot en annan lämnar du fältet tomt där det står ”Vill du byta? Fyll i här”. En återbetalning kommer då att ske. Angående din återbetalning, läs mer om återbetalning här.

Kan jag returnera delar av min beställning?

Absolut! (Om du beställer varor som ingår i ett kombinationserbjudande och inte returnerar alla, faktureras du för den eller de varor som du väljer att behålla.) Alla varor som skickas tillbaka, måste vara ordentligt förpackade i påse eller kartong. Använd gärna samma låda som vi sänt dina varor i, det är bättre för miljön.

Hur gör jag om jag vill reklamera en vara?

Gör en reklamation så fort du upptäcker att något är fel. Det är fraktfritt att göra en reklamation när du använder vår returfraktsedel och har du inte den kvar så kontakta vår kundtjänst så mailar de en till dig.

Kontakta vår kundtjänst på info@vardvaskan.se eller ring på 0346-12212 innan du sänder in varan.

Vid reklamation använder du returkod 8 på returfraktsedel. Beskriv noga felet, så blir det lättare för vår reklamationsavdelning att hitta felet på varan. Fyll även i ifall du vill ha en ny likadan vara eller en annan. Du kan också välja att bli återbetalad. När vi har hanterat din reklamation får du ett mail från oss.

Vid hantering av reklamationer tillämpar Vårdväskan Konsumentköplagen vid försäljning till konsumenter och övrig försäljning regleras av Köplagen. En produkt kan reklameras vid fabrikationsfel. Du som kund ska undersöka din vara när du får hem den. Är varan skadad när du öppnar paketet ska du reklamera detta direkt. På så sätt undviker vi missförstånd och du får antingen en ny vara eller pengarna tillbaka. Spara alltid följesedeln och kvitto. Om paketet är trasigt vid uthämtning reklameras detta direkt hos posten. Kontakta alltid oss via info@vardvaskan.se innan ni sänder tillbaka en reklamation. Förpacka produkten väl och returnera den i sin originalförpackning som kundretur. Skriv även in reklamationsorsaken på retursedeln. I garantiärenden, reklamationer eller om vi har levererat fel produkt, står vi för kostnaden för returfrakten. Ersättningsleveranser är avgiftsfria. Om du vill häva köpet och skicka tillbaka hela ordern, betalar vi tillbaka det belopp som du har betalt.

Vårdväskan förbehåller sig rätten att kräva fraktkostnader som de haft gentemot kunden. Ej uthämtade paket som returneras till Vårdväskan faktureras med 100 sek. Du som konsument har tre års reklamationsrätt (vid köp av näringsidkare/företag är den längsta tiden enligt Köplagen och då man kan reklamera två år) och vid eventuell tvist följer vi Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer.

Läs mer om återbetalning här

Hur gör jag ett byte?

Det går bra att byta varan inom 14 dagar. Fyll i din retursedel med kod 1-9 för att visa oss anledningen till ditt byte. Fyll i den vara du önskar byta till under ”bytes mot ny artikel”. När vi har mottagit din retur får du en returbekräftelse.

Gör du bytet via din retursedel så reserveras inte varan utan kan ta slut. Har detta hänt så återbetalar vi dig kostnaden för varan. Du kan välja att lägga en ny order direkt på hemsidan om du ser att din vara finns i lager och så sänder du tillbaka varan du inte vill ha.

Återbetalning

Vi återbetalar dig via det betalsätt du använde när du beställde hos oss.

Betalade du med direktbetalning eller kort?

Efter vi mottagit din retur får du ett mail med bytes/returbekräftelse. Gjorde du ditt köp med betalkort eller med direktbetalning så sätts pengarna in på samma konto som de drogs från. Det kan ta upp till 2-4 bankdagar efter vi mottagit din retur.

Betalade du med faktura?

Efter vi mottagit din retur får du ett mail med bytes/returbekräftelse. När du handlat på faktura och sedan valt att returnera en vara så kommer varan att krediteras. Använd fakturan som medföljde vid din leverans och använd samma OCR nummer och betala endast för de varor som du valt att behålla samt fraktkostnaden.

Vill du returnera hela din order?

Efter vi mottagit din retur får du ett mail med bytes/returbekräftelse. Gör du en retur på hela din order och inte behåller någon vara så kommer hela fakturan utom frakten att makuleras och returfrakt tillkommer.

Vill du returnera en produkt som du valt att betala med faktura?

Efter vi mottagit din retur får du ett mail med bytes/returbekräftelse. Skulle du göra ett byte och betalt med faktura så kommer du att få en ny faktura på bytesvaran. Du drar då av returvaran på den första fakturan enligt ovan och betalar den nya fakturan.

Har du redan betalt din faktura och vill göra en retur?

Efter vi mottagit din retur får du ett mail med bytes/returbekräftelse. Vi krediterar varan hos Klarna och de kommer då att kontakta dig för återbetalning eller om du själv önskar kontakta dem. Du når dem på 08-120 120 10 eller kundtjanst@klarna.com

Ångerrätt enligt Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler

Ditt avtal omfattas av Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Om du inte vill använda Vårdväskans retursedel, så kan du använda dig av Konsumentverkets ångerblankett.

Betalningssätt vi erbjuder

Klarna Faktura

Vid betalning via faktura samarbetar vi med Klarna AB. För att handla mot faktura måste du ange ditt personnummer eller organisationsnummer. Förutsättning för att få handla mot faktura är bland annat att du är registrerad i folkbokföringsregistret i Sverige och är över 18 år. Du får inte ha några betalningsanmärkningar. Fakturans betalningsvillkor är 14 dagar. Om betalning inte är fullgjord senast på fakturans förfallodag debiteras förseningsersättning (näringsidkare) samt kostnader för betalningspåminnelse och inkasso enligt lag. Dröjsmålsränta utgår med 2 % per månad. Vid utebliven betalning överlämnas fakturan till inkasso.

Du kan alltid se dina Klarna-fakturor här. Om du har frågor angående dina fakturor, tag i första hand kontakt med Klarna:  08-120 120 10

Läs mer om Klarnas fakturavillkor.

Klarna Konto (Delbetala)

Klarna Konto är ett kreditavtal som träffas mellan Klarna AB (”Klarna”) och dig som konsument. Genom Klarna Konto erbjuds du en kreditgräns som kan användas vid flertalet tillfällen för att betala köp av varor och tjänster av butiker som samarbetar med Klarna. Du delbetalar dina köp genom månatliga inbetalningar samlade på en månadsfaktura.

En administrativ avgift om 29 kr, oavsett antalet köp, tillkommer utöver priser som visas i butiken. Du kan när som helst betala hela beloppet på en gång.

Exempel:
Vid ett köp om 10000 kr med Klarna Konto basvillkor är uppläggningsavgiften 0 kr. Den gällande årsräntan är 19,90 % vilket motsvarar en effektiv ränta om 29,22 %. Kreditköpspriset är 11458 kr. Antalet delbetalningar är 12 stycken och varje delbelopp är 955 kr. Exemplet förutsätter att avbetalning sker under ett års tid.

Läs mer om Klarnas kontovillkor

Du kan alltid se ditt Klarna-konto här. Om du har frågor angående dina fakturor, tag i första hand kontakt med Klarna:  08-120 120 10

Klarna Kampanj: Handla nu - betala sen

Räntan är 0% och allt som tillkommer är en uppläggningsavgift på 29 kr per köptillfälle. Uppläggningsavgiften tillkommer utöver priser som visas i butiken.

Exempel:
Effektiv ränta vid köp om 5000 kr, 29 kr i uppläggningsavgift, 0% ränta och betalning efter 3 månader är 2,34 %. Din totalkostnad blir 5029kr.

Din ansökan kommer föranleda en sedvanlig kreditprövning vilket kan innebära att Klarna inhämtar en kreditupplysning. Du får i sådana fall en kopia av kreditupplysningen hemskickad till dig.

Kreditkort

Genom Dibs eller Paypal kan du välja att betala med ditt kreditkort utan kostnad. All trafik krypteras genom SSL 128 bitar. Alla kortöverföringar bygger på bankernas så kallade 3D-secure teknik.Du betalar ditt köp med ett par enkla knapptryckningar. Du väljer själv om pengarna ska dras ifrån ditt kreditkort/betalkort (VISA, Mastercard, American Express) eller från ditt befintliga PayPal konto. Paypal håller höga säkerhetskrav och är PCI-certifierade av Trustwave som är en internationell organisation för säker e-handel. 

Fraktkostnader

Fraktkostnad varierar beroende på antal, vikt och storlek på varan/varorna. Pris mellan 29-49 kr med maxavgift på 49 kr.
Fraktavgifterna avser leveranser inom Sverige. För fraktkostnad till övriga Skandinaviska länder ber vi er kontakta info@vardvaskan.se Priser www.vardvaskan.se hemsida och webbshop anges i svenska kronor och inklusive moms. På www.vardvaskan.se är priserna alltid dagsaktuella. Vi förbehåller oss rätten att ändra priset på en vara. De priser som anges på webbsidorna gäller vid beställningstillfället.

Friskrivning

Vi reserverar oss för eventuella fel i text, pris eller bild. Vi förbehåller oss rätten att ta tillbaka ett erbjudande om det har uppstått ett större fel.

GDPR – hantering av dina personuppgifter

Dina kontaktuppgifter (Namn, Adress m.m) sparas i vår databas för att bearbetning ska ske snabbt och felfritt. Dina uppgifter behandlas enligt riktlinjerna i Dataskyddsförordningen från EU (GDPR; General Data Protection Regulation). Dina personuppgifter kan när som helst ändras eller raderas på din begäran. Om du kommit i kontakt med Vårdväskan innan den 25 maj 2018, har du genom våra dåvarande avtalsvillkor medgivit att få del av nyhetsbrev och annan information från Vårdväskan. För dig som gör ditt första köp efter den 25 maj 2018, har du i särskilt medgivande givit tillstånd till att Vårdväskan sänder dig nyhetsbrev och information. Om du inte längre vill ha dessa utskick kan du enkelt avregistrera dig genom att meddela detta till support@vardvaskan.se, klicka på länken avregistrera i ett nyhetsbrev.

Personuppgifter som Vårdväskan har samlat in från dig

När du handlar hos Vårdväskan sparas dina personuppgifter som du angivit för att din order ska kunna behandlas och sändas till dig. Ytterligare information som sparas angående din order är de varor du har köpt, de varor du klickat på eller som du lagt i din varukorg. Vårdväskan kommer även att behandla uppgifter om din köphistorik, det vill säga vad du väljer att handla och dina köpmönster som kund. Vårdväskan behandlar även din IP-adress, geografisk information och annan data som fås i samband med ditt besök på vår hemsida.

Ändamål och rättslig grund för behandlingen av dina personuppgifter

Vårdväskan behandlar dina personuppgifter antingen för att du samtycker till det, för att det krävs enligt till exempel lag eller förordning eller för att Vårdväskan ska kunna fullgöra de avtal företaget har med dig. Att lämna samtycke till behandling av personuppgifter är helt frivilligt och du kan när som helst ta tillbaka ditt samtycke.

För följande ändamål behandlar Vårdväskan dina personuppgifter om du har samtyckt till det:

  • För att förbättra Vårdväskans kommunikation, service, produktutbud och tjänster.
  • För att hålla kundregister uppdaterade.
  • För att skicka nyhetsbrev och annan lämplig marknadsföring till dig.

För följande ändamål behandlar Vårdväskan dina personuppgifter för att fullgöra en rättslig förpliktelse:

  • För att ge dig information om dina köp på hemsidan och för att kunna sända dig till exempel orderbekräftelser och behandla din leveransinformation.
  • För att leverera dina köp till din adress.
  • För att kunna erhålla betalning för dina köp, om du valt att betala mot faktura.
  • För att kunna erbjuda digitala kvitton för dina köp.
  • För att fullgöra krav enligt exempelvis bokföringslagen och konsumentköplagen.
  • För att att fullgöra Vårdväskans avtal eller uppfylla Vårdväskans åtaganden i förhållande till dig.

Vilka kan få tillgång till dina personuppgifter?

Dina personuppgifter kan komma att delas med aktörer som behandlar personuppgifter för Vårdväskans räkning, s.k. personuppgiftsbiträden och dessa är leverantörer av IT-system och annan IT-support. Dessa företag tillhandahåller tjänster, tekniska lösningar och plattformar för Vårdväskans arbete med kunderna i Vårdväskans databas. För att hantera betalningar som görs av Vårdväskans kunder användes leverantörer för att garantera säkra betalningar såsom tex. Klarna, Dibs och Paypal.

Överföring av personuppgifter till tredje land

Vårdväskan och dess leverantörer och samarbetspartners behandlar endast dina personuppgifter inom EU/EES.

Hur länge sparar vi dina personuppgifter?

Vi behandlar aldrig dina personuppgifter under längre tid än vad som är tillåtet enligt tillämplig lag, förordning, praxis eller myndighetsbeslut. Data kan exempelvis sparas längre om så krävs enligt konsumentköplagen eller bokföringslagen. Personuppgifterna rörande dina köp lagras, behandlas och sparas normalt minst i 36 månader efter köpet. Du kan när som helst kontakta oss och ta tillbaka ditt samtycke och begära att vi tar bort dina personuppgifter helt eller delvis.

Dina rättigheter

Dataskyddsförordningen ger dig rätt att få tillgång till information om vilka personuppgifter som Vårdväskan behandlar om dig samt ger dig även rätt att begära rättelse av dina personuppgifter. Under vissa förutsättningar, till exempel om du återkallar ditt samtycke, invänder mot Vårdväskans behandling eller anser att behandlingen inte är nödvändig för de angivna ändamålen, har du rätt att begära radering eller begränsning av dina personuppgifter eller invända mot vår behandling. Du har även under vissa förutsättningar rätt att få ut dina personuppgifter som du lämnat till Vårdväskan. Du har rätt att när som helst återkalla hela eller del av ett lämnat samtycke om behandling av personuppgifter. Du har också rätt att när som helst invända mot behandlingen av dina personuppgifter för nyhetsbrev och annan marknadsföring. Om du har några klagomål avseende Vårdväskans behandling av dina personuppgifter har du rätt att inge klagomål till den myndighet som hanterar frågor om behandling av personuppgifter (i Sverige är detta Datainspektionen).

Kontakt

Personuppgiftsansvarig är:

Vårdväskan AB
Oktanvägen 17
31138 Falkenberg
Sverige

Org. nr 556880-1939

Cookies


Vårdväskan.se använder så kallade Cookies för att hålla reda på våra kunders kundvagnsinnehåll. En Cookie är en liten datafil som din browser sparar och förknippar med vår sajt så att vi vet vilken kund som hör till vilken kundvagn.Om du har problem att handla hos oss, t.ex. om de varor du försöker lägga i kundvagnen inte stannar i den, så kan det bero på att du har valt att din browser inte skall acceptera cookies.För att kunna checka ut din kundkorg måste din browser även stödja och ha aktiverat SSL-stöd som är ett protokoll för att kryptera informationen som skickas mellan Vårdväskan.se och din egen dator.Google har en fin lista över hur du aktiverar Cookies och SSL i flera olika webbläsare. Denna lista hittar du här på svenska

Trygg e-handel

Vårdväskan är certifierade av Trygg e-handel vilket betyder att vi uppfyller kraven som svensk distanshandel ställer. Vill du läsa mer om det kan du klicka här.
Vårdväskan följer EU-direktiv och du har möjligheten att reklamera en tvist via https://webgate.ec.europa.eu/odr/main/?event=main.home.show självklart hoppas vi du kontaktar oss först och låter oss lösa ev. problem du har haft. 

Övrigt

Svensk lag äga tillämpning på detta avtal. Har du frågor angående våra köpevillkor är du välkommen att kontakta oss info@vardvaskan.se

Bilder och text får ej användas utan skriftligt tillstånd från Vårdväskan AB.

Ordalydelsen Vårdväskan samt dess logotyp är varuskyddade. All användning beivras!